Podstawowe obowiązki i uprawnienia Wykonawcy oraz formalno-prawne podstawy działania Inspektorów Nadzoru Inwestorskiego określają art. 25 i 26 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Do obowiązków Wykonawcy należy w szczególności:
a) obowiązki ogólne:
- reprezentowanie Zamawiającego, jako inwestora, na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności jej realizacji z projektem i pozwoleniem na budowę, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót, przepisami powszechnie obowiązującego prawa, normami technicznymi oraz zasadami wiedzy technicznej,
- udział w przekazaniu terenu budowy oraz jego zdaniu po zakończeniu robót,
- kontrolowanie zgodności wykonanych robót budowlanych z dokumentacją projektową, umową i obowiązującym w trakcie realizacji robót harmonogramem robót,
- pełnienie nadzoru nad robotami dodatkowymi i zamiennymi;
b) obowiązki w zakresie kontroli jakości w tym m.in. kontrolowanie jakości wykonywanych robót i wbudowanych wyrobów budowlanych i ich zgodności z obowiązującymi normami, przepisami i specyfikacją techniczną, a w szczególności zapobieganie zastosowaniu wyrobów budowlanych wadliwych i niedopuszczonych do stosowania w budownictwie,
c) obowiązki w odniesieniu do dokumentacji projektowe, w tym m.in. sprawdzanie dokumentacji projektowej, a w razie potrzeby wnioskowanie do Zamawiającego o dokonanie w niej zmian i uzupełnień,
d) obowiązki w zakresie odbioru robót, w tym m.in. sprawdzanie poprawności kalkulacji szczegółowych i kosztorysów powykonawczych sporządzonych przez wykonawcę robót w zakresie obmiarów robót oraz cen, przygotowanie obiektu oraz dokumentów do odbioru końcowego, przeprowadzenie odbioru końcowego przy udziale Zamawiającego oraz organizowanie odbioru końcowego i sporządzenie protokołu odbioru, listy wad i innych dokumentów związanych z realizacją umowy,
e) obowiązki w zakresie współpracy i kontaktów zewnętrznych, w tym m.in. współpraca z nadzorem autorskim oraz przyrodniczym w okresie realizacji robót oraz utrzymywanie na bieżąco łączności i sprawozdawczości pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu inwestycyjnego, zapobieganie sporom i opóźnieniom, gdy jest to wykonalne oraz doradztwo w przypadku zaistnienia ewentualnych roszczeń i sporów z wykonawcą robót budowlanych, składanie wyjaśnień i udział w procesie rozwiązywania sporów,
f) pozostałe obowiązki, w tym. m.in. kontrola wykonania robót zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz uczestnictwo w procesie wyjaśniania przyczyn i okoliczności wypadków, kontrola zabezpieczenia terenu budowy, przygotowanie na żądanie Zamawiającego wszelkich informacji i wyjaśnień związanych z realizacją zamówienia w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie, rozstrzyganie w uzgodnieniu z Zamawiającym spraw technicznych, organizacyjnych czy prawnych powstałych w toku wykonywania robót oraz informowanie Zamawiającego na bieżąco o postępach w realizacji robót, stwierdzonych nieprawidłowościach lub zagrożeniach w realizacji robót wynikających z zatwierdzonego przez wykonawcę robót harmonogramu robót oraz informowanie o sposobach ich rozwiązywania i/lub działaniami korygującymi, mającymi na celu usuwanie tych problemów.
Szczegółowy katalog obowiązków Wykonawcy zawiera cz. IV SWZ oraz projekt umowy.
Informacje dodatkowe
Zamówienie realizowane jest w ramach projektu pn. „Odtworzenie ciągłości ekologicznej Wisły i dolnych odcinków rzek Soły i Skawy” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska, typ 2.1.2 Realizacja zadań służących osiągnięciu dobrego stanu wód.